علاقه مندان به دنیای طلا و جواهرات مطمئنا نام برند بولگاری را به کرات شنیدهاند. بولگاری برندی ایتالیایی است که توسط یک پسر یونانی با رویاهایی بلندپروازانه تاسیس شد. این برند از فرهنگی 2700 ساله در یکی از روستاهای یونان سرچشمه گرفته است. در این مقاله میخواهیم تاریخچه و داستان پیدایش برند بولگاری (Bvlgari) را برای شما شرح دهیم.
موسس برند بولگاری
سوتیریوس وولگاریس (Sotirios Voulgaris) متولد 1857، اهل روستایی کوچک در کوههای پیندوس در شمال یونان بود. در این ناحیه افراد زیادی به صورت نسل در نسل در زمینه هنر نقرهکاری مشغول به کار بودهاند. افراد ساکن در این ناحیه تخصص خاصی در نقره کاری دارند و از دوران بیزانس این هنر از پدر به پسر منتقل شده است.
خانواده وولگاریس نیز نقره سازانی زبردست به حساب میآمدند که در زمینه طراحی و ساخت گوشوارههای نقرهای منحصر به فرد، سگگ کمربرند و غلاف شمشیر تخصص خاصی داشتند. سوتیریوس نیز تصمیم گرفت که همین راه را به عنوان کار و حرفه خود انتخاب کند و پیشه نیاکان خود را ادامه داد. اما او استعداد ذاتی خاصی در این زمینه داشت و همواره تلاش میکرد که مهارتهای جواهر سازی خود را تقویت کند.
در سال 1877 وولگاریس به کورفو، جزیرهای در ساحل شمال غربی یونان و سپس به ناپل ایتالیا نقل مکان کرد و سرانجام در سال 1881 به شهر رم رفت. او سه سال از عمر خود را در این شهر سپری کرد و سپس در سال 1884 اولین فروشگاه برند خود را در همین شهر افتتاح کرد.
پیدایش برند بولگاری
وولگاریس نام برند خود را بولگاری (تلفظ ایتالیایی نام خانوادگی خود) گذاشت. او در حدود 11 سال به فروش محصولات خود ادامه داد و سپس تصیمیم گرفت تا کسب و کار خود را گسترش دهد. گل سرسبد فروشگاه این برند در سال 1905 در منطقه Via dei Condotti به کمک دو پسر سوتیریوس به نام های کنستانتینو و جیورجیو افتتاح شد.
سوتیریوس از همان ابتدا علاقهمند بود تا برند خود را به عنوان محبوبترین برند موجود در این حوزه در سراسر کشور تبدیل کند. او با هنر ذاتی که در این زمینه داشت توانست به این خواسته خود دست پیدا کند و در همین سالها بولگاری در آستانه تبدیل شدن به نمادی از برتری ایتالیایی در دنیای مد و جواهرات بود.
نسل دوم بولگاری
پس از مرگ وولگاریس در سال 1932، این بیزینس به دست کنستانتینو و جورجیو رسید. این دو برادر دوران جدیدی را در تاریخ برند بولگاری آغاز کردند. این دو برادر در ابتدا با بازسازی فضای داخلی، فروشگاه خود را زرق و برق انداختند، تا با شهرتی که این برند از خود در دنیا به جای گذاشته بود هماهنگ شود.
به عنوان بخشی از بازسازی، سنگ مرمر صورتی و مرمر بژ ایتالیایی را در فروشگاههای خود به کار بردند که در گذر زمان به مشخصه فروشگاههای این برند بدل شد. همچنین آنها لوگوی امروزی برند را طراحی کردند. این دو برادر از الفبای سنتی رومی استفاده کردند که در آن حرف v صدای u میدهد و لوگو برند (Bvlgari) را ایجاد کردند که همان بولگاری تلفظ میشود.
با ظهور جنگ جهانی دوم و ایجاد محدودیتها، این برند سنگهای قیمتی را از جواهرات خود حذف کرد و تمرکز خود را بر روی طلای زرد گذاشت. در سالهای پر رونق پس از جنگ، بولگاری بر روی جواهرات پلاتینی پوشیده شده از الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت سرمایه گذاری کرد. شهرت این برند به سرعت در سراسر دنیا پخش شد و در دهه 1960 میلادی در بین اشراف ایتالیایی و طرفداران آمریکایی محبوبیت فزایندهای پیدا کرد.
در این سالها بود که بولگاری شروع به تعریف معانی جدیدی در زیبایی شناسی جواهرات خود کرد و به جای پیروی از ترندهای موجود، شروع به خلق طرح ونقشهای جدید و تبدیل آنها به ترندهای صنعت جواهرات کرد. طراحان بولگاری برای الهام بخشیدن به مجموعههای جدید خود به معماری رومی روی آوردند.
آنها با ایجاد دیدگاهی خلاقانه، تا حد زیادی از روند جواهرات فرانسوری فاصله گرفتند. بولگاری به جای استفاده از سنگهای الماسی که در مرکز قرار میگیرند، رو به استفاده از سنگهای قیمتی بزرگ، رنگارنگ و برش نخورده برای ساختن جواهراتی دراماتیک و چشمگیر آورد.
استفاده از سلبریتیها برای افزایش شهرت
در سال 1967 نسل سوم برادران وولگاریس (سه پسر جورجیو) هدایت این تجارت خانوادگی را به دست گرفتند. در طول دهه 1970 میلادی برند بولگاری در سطح بین المللی گسترش پیدا کرد و فروشگاههایی در شهرهای نیویورک، ژنو و پاریس افتتاح کرد.
در همین سالها بولگاری تمرکز خود را در زمینه تولید ساعت افزایش داد. این برند بخش ساعت سازی خودش را در قلب سوئیس افتتاح کرد و تا به امروز به عنوان یکی از بزرگان صنعت ساعتسازی در دنیا شناخته میشود.
برند بولگاری برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود با سلبریتیهای معروف آن زمان شروع به همکاری کرد. این برند به دلیل همکاری با سوفیا لورن، آدری هپبورن، الیزابت تیلور توانست به رونق بی سابقهای دست پیدا کند.
با این وجود سرعت رشد برند در دهه 1980 کند شد. مدیران بولگاری برای احیای برند خود کمپینهای تبلیغاتی مختلفی را راه اندازی کردند و فروشگاههای خرده فروشی بین المللی جدیدی را در سراسر دنیا باز کردند. در کنار افتتاح شعبههای جدید، سبد محصولات خود را متنوعتر از گذشته کردند و دسته بندی محصولات خود را گسترش دادند.
جواهرات بولگاری از جواهراتی خاص و مناسبتی به جواهرات روزمره تبدیل شد و در سالهای بعد محصولات دیگری همچون عطر، روسری، گردنبد، عینک آفتابی و کالاهای چرمی را به محصولات خود اضافه کرند.
در سال 1992 بولگاری اولین عطر خود را با نام Eau Parfumée au Thé Vert معرفی کرد. بولگاری با ورود به دنیای عطرسازی نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین برندهای فعال در این زمینه به ثبت رسانید. عطرهای این برند همانند جواهرات آن کاملا نفیس و منحصر به فرد هستند. برند بولگاری سعی کرد که از همان ابتدا بهترین عطرهای مردانه و زنانه خود را به نوعی طراحی کرد که اسانس طبیعت، حس عشق و شکوه جواهرات خود در رایحه آنها قرار دهد.
در اثبات حرفهای بوردن بولگاری در زمینه عطرسازی همین بس که عطرسازان بزرگ و مشهوری مانند آلبرتو موریلاس، ژاک کاوالیه، بئاتریس پیکه، کارلوس بنیم، دانیا روش آندریر، ناتالی برسون و ژان کلود النا در ساخت آنها نقش داشتهاند.
در ادامه این تغییرات، بولگاری با گروه هتلداران Luxury شروع به همکاری کرد. هدف آنها این بود که هتلها و اقامتگاههای مختص به بولگاری را افتتاح کنند. در سال 2004 اولین هتل بولگاری افتتاح شد و سپس میلان، بالی (2006)، لندن (2012) میزبان هتلهای این برند شدند و طرحهایی برای شانگهای، پکن و دبی نیز ریخته شد.
وضعیت امروزی برند بولگاری
در سال 2011 شرکت LVMH این برند را به مبغ 6 میلیارد دلار خریداری نمود. این بیشترین مبلغی بود که LVMH برای خریداری کردن یک برند تا به امروز هزینه کرده است. امروزه با اینکه بیش از 130 سال از تاسیس این برند میگذرد ولی همچنان این برند استوارتر از همیشه در دنیای مد و جواهرات فعالیت میکند.
در هنگام بیان داستان برند بولگاری، نام این برند همواره مترادف با رنگهای روشن، شخصیت، استایل زیبا و کیفیت عالی بوده است. به همین دلیل است که هر وقت اسم بولگاری به گوشمان میخورد، نهایت لوکس بودن در ذهن ما نقش میبندد. بولگاری پس از تولد در یک جواهر فروشی کوچک در قلب روم، توانست رفته رفته به یک برند جهانی تبدیل شود که موفقیت خود را مدیون خلاقیت، طراحی منحصر به فرد، مهارت، موارد با کیفیت و روحیه جسورانه مدیرانش است.
برای دیدن تمامی محصولات بولگاری، کالکشنهای جدید و اخبار پیرامون برند بولگاری، پیشنهاد میکنیم که از وبسایت رسمی این برند بازدید کنید و از زیبایی بیاندازه محصولات آن لذت ببرید.