مطمئنا اسم برند دولچه گابانا را شنیدهاید یا لوگو ساده D&G را بر روی انواع پوشاک و اکسسوری دیده باشید. اما آیا با داستان پشت این برند موفق آشنا هستید؟
برند Dolce & Gabbana با اینکه لوگو سادهای دارد، اما از تاریخچه غنی و شخصیت خاصی برخوردار میباشد. دولچه گابانا که گاهی اوقات به اختصار D&G نیز خوانده میشود، یک خانه مد لوکس واقع در شهر میلان است که در بین عموم مردم به عنوان یکی از معروفترین برندهای جهان شناخته میشود.
اگر به برند دولچه گابانا علاقهمند هستید و میخواهید داستان پشت این برند مد و فشن محبوب، بنیانگذاران و طراحان معروفش، استایل به کار رفته در محصولات و هر آنچه که لازم است در مورد این برند بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.
بنیانگذاران برند دولچه گابانا
برند محبوب و لاکچری دی اند جی در سال 1985 و توسط دو طراح جوان به نامهای استفانو گابانا (Stefano Gabbana) و دومنیکو دولچه (Domenico Dolce) بنا نهاده شد. در این بخش گریزی به زندگینامه بنیانگذاران این برند خواهیم داشت و آنها را به شما معرفی میکنیم.
زندگی نامه دومنیکو دولچه
دومنیکو دولچه در سال 1958 و در شهر سیسیل ایتالیا چشم به جهان گشود. پدر دولچه خیاط بود و مادرش پارچه و پوشاک میفروخت. به همین دلیل او از همان کودکی با مد و فشن آشنا شد و چیزهای زیادی را در اینباره از پدر و مادر خود آموخت.
در جوانی به میلان نقل مکان کرد تا در مدرسه طراحی مد Istituto Marangoni شروع به تحصیل کند. اما دوره تحصیلی او ناتمام باقی ماند، زیرا دولچه مطمئن بود که به اندازه کافی در مورد صنعت مد و فشن میداند و دیگر زمان پیاده سازی طرحهای موجود در ذهنش فرا رسیده است. آرزوی دولچه جوان کار در برند آرمانی (Armani) بود.
زندگینامه استفانو گابانا
استفانو گابانا در سال 1962 و در یکی از مراکز مد دنیا یعنی شهر میلان متولد شد. اما بر خلاف دولچه، خانواده استفانو در صنعت مد فعالیت نمیکردند. پدرش در یک کارخانه چاپ و مادرش در خوشکشویی مشغول به کار بودند. استفانو در 15 سالگی به مد و فشن علاقهمند شد و سعی کرد تا مطالب بیشتری را در مورد این حوزه بیاموزد. نهایتا او در رشته طراحی از دانشگاه Istituto Superiore per le Industrie Artistiche فارق التحصیل شد.
تاسیس برند دولچه و گابانا
در سال 1980، استفانو و دومنیکو هر دو به استخدام طراح معروف Giorgio Correggiari درآمدند. هر دو به عنوان دستیار طراح شروع به کار کردند و این تاریخ شروع آشنایی و همکاری این دو نفر میباشد. استفانو و دومنیکو برای رسیدن به آرزوها و ایجاد یک برند متمایز، شغل خود را در سال 1982 رها کرده و یک استودیو مشاوره طراحی برپا کردند.
با گذشت زمان و شکوفایی خلاقیت آنها، این پروژه کوچک به یک برند مد لوکس مشهور در سطح جهان، به نام Dolce & Gabbana بدل شد.
برندها و لاینهای تولید دولچه گابانا
دولچه و گابانا تا قبل از سال 2012 دو لاین تولید محصول با سیاستهای مختلف را اداره میکرد (D&G و Dolce&Gabbana)، که در سال 2012 این دو خط با هم ادغام شده و تحت برند Dolce & Gabbana به فعالیت خود ادامه میدهند.
Dolce&Gabbana
Dolce&Gabbana (بر خلاف نام فعلی شرکت بدون فاصله نوشته میشد) در تولید اقلام لوکس با طراحیهای خاص فعالیت داشت و انواع محصولات از قبیل عینک، لباس زیر، کیف و … را طراحی و تولید میکرد.
D & G
D & G خط انتشار محصولات پر انرژیتر، جوانتر و پر زرق و برق این نام تجاری بود. بر خلاف خط Dolce&Gabbana، D&D محصولاتی از قبیل ساعت و پوشاک نیز طراحی و تولید میکرد.
خطوط تولید دیگر
برند دولچه و گابانا در بین سالهای 1992 و 1998 یک خط تولید لباس عروس ایجاد کرد که در نهایت تولید محصولات آن متوقف شد. در سال 1989 یک خط لباس شنای زنانه توسط این برند افتتاح شد و در سال 1992 خط لباس شنای مردانه را نیز راه اندازی کرد.
در سال 2001 خط D&G Junior افتتاح شد و در سال 2006 خط اکسسوری با طرحهای پلنگی خود را بنا نهاد. در سال 2007 نیز خط کیفهای مسافرتی کروکدیل برای مردان و سایر خطهای تولید کیف زنانه از جمله Miss Sicily و Dolce شروع به فعالیت کردند.
در سال 2009 نیز اولین خط تولید لوازم آرایشی راهاندازی شد که اسکارلت جوهانسون به عنوان چهره کمپین تبلیغاتی آن با دولچه و گابانا همکاری کرد. در سال 2011 نیز خط جواهرات این برند با 80 قطعه جواهر مختلف کار خودش را آغاز نمود.
استایل محصولات دولچه گابانا
برند دولچه گابانا را مخترع سبک مدیترانهای میدانند. استایل به کار رفته در محصولات این برند، اشکال جدیدی از ظرافت را بیان میکند و خود را به عنوان یک کلاسیک مدرن به نمایش میگذارد. هویت قوی برند Dolce&Gabbana طی سالها فعالیت، بدون فراموش کردن ریشههای خود تکامل یافته است. استایلی غیر قابل انکار که فصل به فصل نوآوری و خلاقیت را با ذات مدیترانهای خود ترکیب میکند.
برند دولچه گابانا ذات ایتالیایی کلاسیک خود را به خوبی در محصولات به نمیاش میگذارد. اگر بخواهیم جوهره این برند را در سه کلمه بیان کنیم، چیزی نخواهد بود جز:
- نوستالژی
- فرهنگ اتالیایی
- احساس گرایی
همکاری با سلبریتیها
یکی از راههای بسیار موثر برای سر زبان افتادن برندها و نمایش آثارشان، همکاری با سلبریتیها و افراد سرشناس میباشد. برند دولچه و گابانا نیز از این پتانسیل تبلیغاتی غافل نشده است و لباسهای این برند همواره بر تن افراد سرشناس در دنیای سینما، موزیک، سیاست و … دیده شده است. از جمله افراد مشهوری که با محصولات این برند دیده شدهاند میتوان به پرنسس دایانا، آدام لمبرت، جنیفر لوپژ، ان هتوی، بریتنی و سلبریتیهای بیشمار دیگری که همواره با لباسهای این برند سعی در بهتر دیده شدن داشتهاند، نام برد.
نکات جالب در مورد این برند
لوگوی”DG” دولچه و گابانا به عنوان قابل تشخیصترین نماد این برند شناخته میشود. با این وجود آنها هرگز نتوانستند که به آدرس وبسایتی منطبق با این نماد دست پیدا کنند. DG.com یکی از قدیمیترین دامنههای اینترنتی است که در سال 1986 و توسط شرکت Data General به ثبت رسید. پس از شکست این شرکت در سال 1999، این دامنه به حراج گذاشته شد که در سال 2010 شرکت Dollar General توانست دولچه و گابانا را شکست دهد و آن را برای خود به ثبت برساند.
دومینیکو دولچه و استفانو گابانا اولین بوتیک خود را در سال 1989 با یکدیگر افتتاح کردند. اما به جای افتتاح آن در زادگاهشان یعنی ایتالیا، اولین فروشگاه خود را در ژاپن برپا کردند.
این دو نفر در سال 1996 تک آهنگی با نام “D&G is love” منتشر کردند. این کلمات در طول آهنگ بر روی بیتهای تکنو تکرار میشوند.
برند دولچه و گابانا با دو شرکت موتورولا و سونی اریکسون در طراحی و ساخت گوشی همکاری کرده است و گوشیهایی با قاب طلا و نمادی از این برند را تولید نموده است.
در صورتی که به محصولات تولید شده برند دولچه و گابانا علاقهمند هستید و دوست دارید با کالکشنهای این برند بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم که از وبسایت رسمی این برند دیدن کنید.