ورود    یا    ثبت نام

داستان و تاریخچه برند ورساچه

تاریخچه برند ورساچه | داستان versace از ابتدا تا به امروز

در دنیای مد، آن‌ها خانواده سلطنتی ایتالیا محسوب می‌گردد. این برند لوگو معروفی دارد که از مدوسا، یکی از افسانه‌های یونان باستان الهام گرفته است. وقتی که لباس این برند را بر تن می‌کنید، همه چشمان به شما دوخته خواهد شد. این برند چیزی نیست جز برند ورساچه.

 

در این پست می‌خواهیم تاریخچه این برند لوکس و گران قیمت را برای شما شرح دهیم. فشن لاکچری در طی سالیان گذشته به شیوه خود در دنیا انقلابی را ایجاد کرده است. ورساچه یکی از برند‌های محبوب دنیای مد است که نه تنها توانسته از المان‌های منحصر به فردی در طراحی‌های خود استفاده کند، بلکه توانسته در بحث بازاریابی و ایجاد ارتباطات نیز نبوغ خود را به نمایش بگذارد. این طور می‌توان گفت که ورساچه مترادف جسورانه، اغوا کننده، قدرتمند، جذاب و در عین حال زیبا است. این کسب و کار 43 ساله همیشه الهام بخش دنیای مد بوده است. این برند از ابتدای راه شروع به طراحی لباس‌های منحصر به فرد و غیر معمولی را کرده بود که سایر برندها از انجام آن بسیار می‌ترسیدند.

 

برند ورساچه نوعی کسب و کار خانوادگی محسوب می‌شود که می‌توان استایلی‌های شخصی صاحبین آن را در کالکشن‌های مختلف ورساچه مشاهده کرد. متاسفانه زندگی جیانی ورساچه (مغز متفکر ورساچه) در سال 1997 از او گرفته شد و شوک بزرگی را به دنیای مد و فشن وارد کرد.

 

تاسیس برند

جیانی ورساچه در سال 1978 برند ورساچه (Versace) را تاسیس کرد و نام آن را جیانی ورساچه دونا (Gianni Versace Donna) نهاده بود. جیانی ورساچه در دوم دسامبر 1946 و در شهر رجیو کالابریا در ایتالیا متولد شد. جیانی در همان شهر رجیو کالابریا بزرگ شد و سال‌های ابتدایی زندگی خود را در کنار مادرش که صاحب یک خیاطی محلی بود، گذراند. احتمالا در همین سال‌ها جیانی عاشق دنیای مد شد. اولین لباس خود را در سن نه سالگی دوخت (یک لباس آبی رنگ تک شانه) که در حدود 40 سال بعد پرنسس دایانا نسخه به روزشده‌تری از آن را بر تن کرد.

 
جیانی ورساچه بنیانگذار برند ورساچه
 

او هرگز در زمینه طراحی مد تحصیل نکرد، اما علاقه و استعداد خارق العاده‌‌ای در این زمینه داشت. در سن 26 سالگی به شهر میلان نقل مکان کرد تا به صورت حرفه‌ای‌تری در زمینه طراحی لباس فعالیت داشته باشد و در سال 1973 طراح برند Byblos شد. او تا سال 1978 در آنجا مشغول به کار بود تا اینکه در خیابان Della Spiga شهر میلان که خیابان اصلی برای خرید به حساب می‌آید، بوتیک خود را احداث کرد.
از این تاریخ به بعد و در طی 4 دهه ورساچه به یکی از شاخص‌ترین برند‌های لاکچری تولید کننده لباس و اکسسوری به حساب آمده است که توانسته در مهمانی‌ها، بر روی فرش‌های قرمز و توسط سلبریتی‌ها و تعدادی از مشاهیر دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.

 

لوگو ورساچه- مدوسا

جیانی لوگو برند خود را از آثار هنری یونان باستان الهام گرفته است و امیدوار بود تا مردم پس از دیدن لوگو آن به شدت عاشق برندش شوند. جیانی در ساخت لوگو خود از سر مدوسا (Medusa) استفاده کرده است. او احتمالا تصور می‌کرد که لباس‌های او همان احساس جذابیت مهلکی را بر بیننده برانگیخته خواهد کرد که صورت بسیار زیبا مدوسا با بیننده‌های خود کرده بود.داستان مدوسا بیان کننده روایتی کهن به عنوان هشداری در برابر شهوت و پوچی می‌باشد. مدوسا پس از اغوای پوزیدون، توسط آتن مجازات شد و چنان به شخصی کینه توز تبدیل گشت که مردها فقط با نگاه کردن به او، تبدیل به سنگ می‌شدند.

 

سر مدوسا medusa نماد برند ورساچه

 

داستان مدوسا بیان کننده روایتی کهن به عنوان هشداری در برابر شهوت و پوچی می‌باشد. مدوسا پس از اغوای پوزیدون، توسط آتن مجازات شد و چنان به شخصی کینه توز تبدیل گشت که مردها فقط با نگاه کردن به او، تبدیل به سنگ می‌شدند. این می‌تواند کنایه‌ای باشد به سبکی که ورساچه در طراحی لباس‌های خود به کار گرفت و به سمت اغوای بیننده و در عین حال قدرتمند بودن حرکت کرده است. مدوسا به عنوان یک شخصیت نمادین ایده آل برای نشان دادن برند ورساچه تبدیل شده است. طراحی لباس ورساچه نیز مانند مدوسا چشم‌ها را به خود می‌دوزد و سپس کاری با شما می‌کند که در زیبایی آن غرق شوید.
امروزه نام برند ورساچه و لوگو این شرکت با سطحی از خاص،لاکچری و دست نیافتنی بودن مترادف شده است.

 

تاثیر سلبریتی‌ها در تبدیل شدن به یک ابر برند

جیانی ورساچه دوست‌های بسیار معروف و تاثیرگذاری را در کنار خود می‌دید. او با چندین ستاره مطرح صنعت موسقی از جمله التون جان، اریک کلپتون، نائومی کمپبل، شر، مدونا، اعضای Duran Duran و بسیاری دیگر از ستاره‌های مطرح آن زمان دوست صمیمی بود. زمانی که این دوستان بسیار معروف جیانی در فوتوشات‌ها و عکاسی‌های حرفه‌ای خود و همچنین در هنگام حضور در مراسم‌های مطرح مختلف شروع به پوشیدن لباس‌های این برند کردند، توجه مردم به برند ورساچه جلب شد.

 

جیانی ورساچه به عنوان یکی از اولین طراحان دنیای مد شناخته می‌شود که توانست صنعت موسقی را به صنعت مد پیوند دهد، و همین امر توانست مزایای بی شماری را برای برند او به ارمغان بیاورد. مردم پی‌گیر این برند شدند و طرفداران مایل بودند همان لباسی را بر تن کنند که شر آن را به تن کرده بود یا از همان کمربندی استفاده کنند که بر تن التون جان دیده شده بود. استفاده سلبریتی‌ها از محصولات این برند به معنی سرازیر شدن سیلی از مشتریان جدید به سمت برند ورساچه تلقی می‌شد.

 

جیانی اولین شخصی بود که توانست ارزش نشستن سلبریتی‌ها در ردیف اول فشن شو‌ها و استفاده از سوپرمدل‌های موسقی را در ایجاد یک برند درک کند. جیانی پایه گذار این روند بود و بعد از او تمامی برندها همین پروسه را طی کردند.

 

گسترش برند ورساچه

محبوبیت سریع برند ورساچه این اجازه را به جیانی داد تا در سال 1981 در سایر محصولات مانند عطرها، برند خود را گسترش دهد. این برند چندین مجوز و قرار داد برای محصولات جدید خود در حوزه سبک زندگی، خانه، اکسسوری، عینک آفتابی، گردن بند، ساعت، یک مجموعه فرش، یک سری ظروف چینی چاپ شده با الگوها و طرح‌های نمادین مد دریافت کرد و شروع به توسعه دادن برند خود در این زمینه‌ها کرد.
در 15 جولای سال 1997، در زمانی که جیانی ورساچه تنها 51 سال سن داشت در خارج از عمارت خود در میامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هنوز دلیل این قتل اعلام نشده است.

 

دوناتلا ورساچه

پس از مرگ جیانی خواهر او دوناتلا ورساچه (Donatella Versace) به عنوان مدیر خلاق مسئولیت برند را بر عهده گرفت. در آن زمان برند ورساچه در اوج خود بود و رقیبی آنچنانی برای محصولات فوق لاکچری آن در بازار وجود نداشت. دوناتلا نیز تحصیلات مرتبطی در رابطه با طراحی لباس و مد نداشت، اما او نیز همانند برادرش از همان ابتدا به دنیای مد وارد شد و از دهه 70 میلادی در کنار برادر خود شروع به کار کرده و تجارب ارزشمندی را کسب کرده بود.

 

قبل از مرگ دلخراش جیانی، دوناتلا فهمیده بود که برادرش مبتلا به سرطان شده است و جیانی خواهر خود را متقاعد کرده بود که در آینده نقش پر رنگ‌تری را در برند ایفا کند. البته دوناتلا از ابتدا در ساخت برند نقش داشت و در تصویر برداری‌ها نقش مشاور را داشت و برنامه ریزی مهمانی‌های برند، کمپین‌ها و برخی از طراحی‌ها را هم او انجام داده بود. دوناتلا همچنان مدیر خلاق شرکت است و در طی این سال‌ها هویت برند را دست نخورده نگه داشته است. دوناتلا به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده است که استایل تولیدات برند همچنان باید قابل تشخیص باشند، به همین دلیل بسیاری از لباس‌های سلبریبی‌ها مانند جنیفر لوپز را خود او طراحی کرده است.

 

این برند همچنان به عنوان بخش جدایی ناپذیر از لباس‌های افراد مشهور شناخته می‌شود و به خاطر جذابیت و استایل خاص خودش معروف است. برش‌ها و استفاده از شکل‌های جذاب، مینی لباس‌های کوتاه، و لباس‌هایی با خط یقه کوتاه، از ابتدا تا کنون همه از ویژگی‌های رایج در مجموعه‌های ورساچه بوده‌اند.

 

فروش برند ورساچه به گروه مایکل کروس

در سال 2018 دوناتلا برند ورساچه را به گروه مایکل کروس که در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کند و در سال 1981 تاسیس شد فروخت. ارزش این معامله چیزی بیش از 2 میلیارد دلار گزارش شده است. البته بعد از این انتقال دوناتلا بر منسب مدیر خلاق برند باقی ماند. گروه مایکل کروس تصمیم گرفت که تمرکز این برند را بر روی آسیا بگذارد. به نظر کارشناسان این شرکت کشورهای آسیایی پتانسیل بالایی برای خرید محصولات این برند را دارا می‌باشند.

 

وضعیت فعلی برند

همانطور که می‌دانیم ورساچه از ابتدای کار با چهره‌های مشهوری مانند مدونا، پرنسس دایانا، التون جان، تینا ترنر و حتی میشل اوباما که در آخرین شام رسمی خود از لباس برند ورساچه استفاده کرده بود، در تعامل بوده است. امروزه بیش از 130 بوتیک ورساچه در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند که اکثر آن‌ها عملکرد عالی داشته‌اند و به عنوان میراث برند و نمادی در دنیای صنعت مد شناخته می‌شوند. اخیرا شعبه‌هایی از این برند در دبی، پکن، جده، رم و بمبئی نیز احداث شده است.

 

در کمتر از یک دهه برند ورساچه توانست از یک بوتیک کوچک در میلان به یک برند نمادین با اررش 800 میلیون دلار تبدیل شود و در سراسر دنیا به محبوبیت برسد. این موضوع چیزی بیش از یک شگفتی محسوب می‌شود و این برند می‌تواند حسادت هر طراح مد و فشنی را در دنیا درآورد.

 

این برند فعالیت‌های دیجیتال خوبی را داشته است و در بستر فضای آنلاین از تبلیغات و کمپین‌ها استفاده کرده است. ورساچه از سال 2012 فروشگاه آنلاین خود را افتتاح کرد و با طراحی بصری منحصر به فرد آن شروع به تبلیغ و فروش محصولات خود کرد.


 

آخرین مقالات مجله روپامد

درباره مجله مد و فشن روپامد

هدف ما در مجله مد و فشن روپامد انتشار آخرین اخبار دنیای مد، فشن و سبک زندگی است. ما در روپامد سعی می‌کنیم که گزیدهای از مجلات روز مد، فشن و برندهای معروف و محبوب فعال در زمینه مد را با شما به اشتراک بگذاریم

فروشگاه روپامد
برای مشاهده، اطلاع از قیمت‌ها و خرید تمامی محصولات روپامد از فروشگاه ما دیدن فرمایید.
خرید با بهترین قیمت
راهنمای مطالعه مقاله