ورود    یا    ثبت نام

داستان و تاریخچه برند گوچی

تاریخچه برند گوچی

به برند گوچی علاقه‌مند هستید؟ آیا داستان و تاریخچه این برند قدرتمند ایتالیایی را می‌دانید؟

برند گوچی با داشتن تاریخچه‌ای 100 ساله در تولید انواع پوشاک و اکسسوری‌های لوکس و گران قیمت فراز و نشیب‌های زیادی را در طول حیات خود دیده و حتی تا مرز نابودی و ورشکستگی نیز پیش رفته است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به زندگی 100 ساله این برند بیاندازیم و شما را با افراد پشت این برند آشنا کنیم.

 

گوچیو گوچی موسس برند گوچی Gucci

 

زندگی نامه گوچی

خانواده گوچی ادعا می‌کنند که ریشه آن‌ها به سال 1410 میلادی در شهر فلورانس برمی‌گردد. گوچیو گوچی (اسم کامل: Guccio Giovanbattista Giacinto Dario Maria Gucci) در 26 ماه مارس سال 1881 در فلورانس ایتالیا چشم به جهان گشود. گوچیو در جوانی ابتدا فلورانس را به مقصد پاریس ترک کرد و سپس به لندن رفت و در یک هتل درجه یک به نام Savoy مشغول به کار شد.

او در هتل اسباب و چمدان‌های مشتریان را برایشان جابجا می‌کرد. گوچیو از همان نوجوانی به مد و فشن علاقه‌مند بود و به لباس‌ها، نوع پارچه و الیاف به کار رفته در پوشاک و چمدان‌هایی چرم گران قمیت مشتریان توجه ویژه‌ای داشت. در همین زمان بود که او به پوشاک چرمی لوکس علاقه‌مند شد. گوچیو در طول مدت زمانی که در لندن زندگی می‌کرد به کارگاه‌های تولیدی چرم سر می‌زد تا با روند کاری آن‌ها آشنا شود.

گوچیو سپس به مدت 4 سال در یکی از خطوط راه آهن بسیار لوکس اروپایی مشغول به کار شد که در آنجا تجربیات بیشتری نسبت به سبک زندگی لاکچری بدست آورد. پس از جنگ جهانی اول گوچیو در یک کارخانه سازنده چمدان‌های چرمی به اسم فرنزی Franzi مشغول به کار شد.

در ابتدای دهه 1920 گوچیو پاریس را به مقصد زادگاه خود یعنی فلورانس ترک کرد و در همان سال در حالی که 40 سال سن داشت، خانه گوچی را در این شهر تاسیس کرد.

 

تاسیس برند گوچی

گوچیو اولین فروشگاه خودش را در سال 1921 و در فلورانس ایتالیا به راه انداخت. گوچیو در ابتدا زین و محصولات اسب سواری چرمی را تولید می‌کرد. فلورانس از هنرمندان و صنعت‌گران زیادی که در صنعت مد و فشن و تولید محصولات چرمی فعالیت می‌کردند میزبانی می‌کرد. گوچیو بهترین هنرمندان شهر را گرد آوری کرد و با آمیختن روش‌های سنتی با تکنیک‌های تولید انبوه صنعتی توانست کسب و کار خودش را گسترش دهد.

گوچیو از ابتدای کار، از خانواده‌اش برای مدیریت و تولید محصولات بهره می‌برد. با گذشت چند سال او پسران خود را به شهر‌های رم و میلان فرستاد تا شعبات جدیدیی را در این شهرها به راه بیاندازد. رودولفو گوچی پسر گوچیو در میلان شعبه‌ای از این برند را افتتاح کرد که باعث افزایش شهرت این برند شد.

 

گسترش برند گوچی در کنار نوآوری

در دهه 1930 میلادی و حمله موسلینی به اتیوپی، سایر کشورها تحریم‌هایی را بر علیه ایتالیا به راه انداختند که بر اساس آن صادرات چرم به ایتالیا ممنوع اعلام شد. گوچیو در این زمان تسلیم نشد و سعی کرد مواد جایگزین و با کیفیتی را برای محصولات خود پیدا کند. او شروع به استفاده از موارد مختلفی همچون کتان، چوب بامبو و … در ساخت محصولات خود کرد. محصولات او به سرعت توانستند نظر مشتریان را به خود جلب کنند.

در سال 1953 پسر گوچیو یعنی آلدو گوچی تصمیم به راه اندازی شعبه دیگری از این برند در شهر نیویورک آمریکا گرفت. این اولین قدم برای بین المللی کردن فعالیت این برند ایتالیایی محسوب می‌شد. متاسفانه تنها 15 روز پس از افتتاح این فروشگاه گوچیو گوچی از دنیا رفت.

مرگ گوچیو گوچی نتوانست جلوی پیشرفت برند را بگیرد و در سالیان بعد پسران گوچیو با افتتاح شعبات دیگری از این برند در لندین، بیورلی هیلز و فلوریدا کسب و کار خانوادگی خود را گسترش دادند. این کار به معرفی برند گوچی (Gucci) به افراد ثروتمند جدید بسیار کمک کرد و خیل عظیمی از ثروتمندان آن زمان را روانه فلورانس ایتالیا نمود.

سلبریتی‌ها و افراد مشهور نیز از قافله عقب نماندن و همگی شروع به خرید محصولات این برند ایتالیایی نمودند. ستاره‌های سینمایی با بر تن کردن پوشاک این برند و حضور در جلوی دوربین‌ها و راه رفتن بر روی فرش‌های قرمز به معروف شدن و تبلیغ این برند کمک بسیار بزرگی کردند.

 

جکی کندی به همراه کیف گوچی the jackei

 

شاید بتوان از مشهورترین افرادی که به افزایش شهرت برند گوچی بسیار کمک کرند، به جکی کندی همسر رئیس جمهور وقت آمریکا و گریس کلی پرنسس موناکو اشاره کرد. کیفی که جک کندی به همراه آن در انظار عمومی ظاهر می‌شد، توانست اعتبار زیادی را برای برند گوچی به ارمغان بیاورد. این کیف به طور رسمی “The Jackie” نامگذاری شد.

 

روسری گوچی فلورا

 

همچنین رودولفو از طراحان برند خود درخواست کرد تا برای گریس کلی یک روسری خاص طراحی کنند. این روسری که در آن از 37 رنگ پر جنب و جوش و طرح 43 نوع گل، گیاه و حشره استفاده شده بود به “Gucci Flora” شهرت پیدا کرد.

برند گوچی با افتتاح اولین بوتیک خود در توکیو در سال 1972 و دومین فروشگاه در هنگ کنگ به بازارهای شرقی وارد شد. همچنین در نیویورک یک فروشگاه برای پوشاک این برند و فروشگاه دیگری برای کفش، چمدان و سایر اکسسوری‌ها اختصاص داده شد. مجموعه عطرهای برند گوچی نیز در دهه 1970 رونمایی شد. این برند در سال 1981 اولین کالکشن لباس‌های آماده خود را رونمایی کرد.

اما داستان برند گوچی همیشه پر از پیشرفت و نوآوری نبوده است و در دهه 1980 میلادی این برند تا مرز نابودی پیش رفت.

 

ایجاد بحران در برند گوچی

بزرگ‌ترین بحرانی که گوچی با آن دست و پنجه نرم کرده است به دهه 1980 میلادی برمی‌گردد، زمانی که نوه‌های خانواده گوچی بر سر مدیریت برند با یکدیگر به اختلاف برخورد کرده بودند. پس از مرگ رودولفو در سال 1983 میلادی، پسر او مائوریتزیو گوچی به عنوان مدیر برند انتخاب شد و زمام داری برند را بر عهده گرفت.

پس از شروع به کار مائوریتزیو به عنوان مدیر برند گوچی، او عموی خود آلدو گوچی و سایر عموزاده‌های خود را از برند اخراج کرد. برند گوچی در ادامه و تحت مدیریت مائوریتزیو نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و تا مرز ورشکستگی پیش رفت. مائوریتزیو که به همه ثابت کرده بود اصلا مدیر لایقی برای اداره برند به شمار نمی‌آید، در سال 1988 مجبور شد نیمی از سهام برند را به شرکت Investcorp بفروشد.

در همین حال آلدو گوچی به دلیل فرار مالیاتی دستگیر شد و چند سالی هم در زندان سپری کرد. برند گوچی که دچار بحران بسیار جدی شده بود، دان ملو رئیس وقت برگدورف گودمن را استخدام کرد. دان ملو به همراه خود ریچارد لامبرتسون را که رئیس بخش اکسسوری برند برگدورف بود را به همراه خود به گوچی آورد. سپس در سال 1990 تام فورد نیز به عنوان طراح لباس‌های زنانه گوچی استخدام شد. سپس ملو دفتر مدیریتی برند را از میلان به فلورانس بازگرداندند و با همکاری تام فورد تعداد محصولات برند گوچی را به یک چهارم یعنی 5 هزار محصول کاهش دادند تا گامی در مسیر لاکچری کردن این برند برداشته باشند.

در سال 1993 مائوریتزیو بقیه 50 درصد سهام خود از گوچی را به شرکت Investcorp منتقل کرد و به مشارکت خانواده گوچی در این برند معروف پایان داد. مائوریتزیو در سال 1995 و در جلوی دفتر خود در شهر میلان به گلوله بسته شد و به قتل رسید. بعدها همسر سابق او به استخدام یک آدم کش برای به قتل رساندن مائوریتزیو محکوم شناخته شد.

 

مدیریت پس از بحران برند گوچی

اگرچه برای خارج شدن از بحران، این برند دان ملو را استخدام کرد، اما تام فورد شخصیت اصلی بود که توانست اعتبار واقعی برند را بازگرداند. دان ملو در سال 1994 برند گوچی را ترک کرد و پس از او تام فورد به عنوان مدیر خلاق طراحی برند گوچی منصوب شد. در طی سال‌هایی که تام فورد به عنوان مدیر زمام امور را بدست گرفته بود، این برند توانست پیشرفت چشم گیری را تجربه کند.

در اواسط دهه 90 میلادی، کالکشن‌های فورد ظاهری شیک، جذاب و مدرن را در ظاهر خانه گوچی پدیدار کردند و برند گوچی را به عنوان یک برند کاملا لوکس و زرق و برق دار به عنوان اولین انتخاب ستاره‌های هالیوود تبدیل شد.

در اواخر قرن 20 دنیا شاهد یک جنگ تاریخی بین دو غول صنعت مد یعنی گوچی و LVMH بودیم که در یک طرف این جنگ دی سول و فورد به صورت متحد قرار گرفته و در سوی دیگر برنارد آرنولت قرار داشت. شرکت LVMH قصد داشت تا ذره ذره سهام برند گوچی را در دست بگیرد و در آخر مغلوب برند گوچی شد.

پس از پایان این نبرد و خرید سهام عمده گوچی توسط شرکت Kering (در آن زمان به نام PPR شناخته می‌شد) و تبدیل شدن Gucci به Gucci Group، تام فورد و دی سوله تصمیم گرفتند که 2/9 میلیارد دلار از قرارداد PPR را خرج کنند و در کمتر از سه سال آن‌ها برندهایی همچون ایو سنت لوران (Yves Saint Laurent)، بالنسیاگا (Balenciaga)، بوتگا ونتا (Bottega Veneta)، الکساندر مک کوئین (Alexander McQueen)، استلا مک کارتنی (Stella McCartney)، بوچرون (Boucheron) و بدت (Bedat) را خریداری کردند.

در سال 2004 تنشی میان مدیریت گوچی با فورد و دی سوله ایجاد شد و با اتمام قرارداد آن‌ها، این برند را ترک کردند. فورد یک سال بعد برند خود یعنی برند تام فورد Tom Ford را تاسیس کرد.

در سال 2002 فریدا جیانینی طراح کیف‌های دستی برند فندی به بخش اکسسوری‌های گوچی پیوست و به عنوان بخشی از تیم طراحی فورد مشغول به کار شد. بعد از خروج فورد در سال 2004 جان ری طراحی لباس‌های مردانه را به عهده گرفت، الساندرا فاچینتی به عنوان طراح لباس زنانه انتخاب شد و جیانینی مدیر خلاق اکسسوری برند گوچی شد.

 

مارکو بیزاری مدیر فعلی برند گوچی

 

مدیریت مارکو بیزاری

در سال 2014 به دنبال کاهش فروش برند، جیانینی برند را ترک کرد. در سال 2015 مارکو بیزاری مدیریت برند گوچی را بر عهده گرفت. او سابقا مدیر برند بوگتا ونتا و قبل از آن هم ریاست بخش کالاهای لوکس چرم کرینگ را بر عهده داشت. مارکو بیزاری گسترش استفاده لباس‌های برند توسط جوانان را به عنوان هدف اصلی خود تعیین کرد. او از الساندرو میشل در سمت مدیر خلاق برند استفاده کرد و طولی نکشید که سمره این انتخاب خود را دید. تا دهه 90 میلادی لباس‌های گوچی در بین جوانان بسیار مد بود اما پس از آن اکثرا سلبریتی‌ها از لباس‌های این برند استفاده می‌کردند. کالکشن‌های جدید این برند توانست نظر جوانان را حسابی به خود جلب کند و از میان قشر جوان جامعه مشتریان زیادی برای خود دست و پا کند.

 

شرایط حال و حاضر برند گوچی

در سال‌های پس از انتصاب میشل، این برند توانست خودش را بازیابی کند و چیزی شود که ما امروزه آن را می‌شناسیم. در سال 2017 این برند برنامه‌های خود را برای کنار گذاشتن کامل خز در طراحی لباس‌های خود اعلام کرد و وعده داد که تا سال 2025 تاثیرات زیست محیطی خود از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

در سال 2019 گوچی خط تولید لوازم آرایشی خود را دوباره راه اندازی کرد و اولین عطر یونیسکس خود را معرفی کرد.

به مناسبت 100 ساله شدن این برند نیز قرار است فیلم “خانه گوچی” در ایتالیا فیلم برداری شود و در 24 نوامبر در سینماها به اکران در آید. در این این فیلم لیدی گاگا، آدام درایور و آل پاچینو به ایفای نقش خواهند پرداخت.

محصولات زنانه، مردانه و کودکانه برند گوچی و اخبار مربوط به این برند را میتوانید در وب‌سایت رسمی این برند دنبال کنید.


 

آخرین مقالات مجله روپامد

درباره مجله مد و فشن روپامد

هدف ما در مجله مد و فشن روپامد انتشار آخرین اخبار دنیای مد، فشن و سبک زندگی است. ما در روپامد سعی می‌کنیم که گزیدهای از مجلات روز مد، فشن و برندهای معروف و محبوب فعال در زمینه مد را با شما به اشتراک بگذاریم

فروشگاه روپامد
برای مشاهده، اطلاع از قیمت‌ها و خرید تمامی محصولات روپامد از فروشگاه ما دیدن فرمایید.
خرید با بهترین قیمت
راهنمای مطالعه مقاله