ورود    یا    ثبت نام

همه چیز درباره برند دیور

برند دیور | از پاریس تا فتح قله مد دنیا

در این پست می‌خواهیم در مورد برند دیور و تاریخچه آن صحبت کنیم. این برند دارای تاریخچه‌ای غنی، پر از خلاقیت‌های چشمگیر و طراحی‌های کلاسیک است.
برند دیور مترادف زیبایی زنانه و مد کلاسیک در دنیا به شمار می‌رود. این برند فرانسوی که تاسیس آن به دهه 1940 برمی‌گردد، زیباترین و لوکس‌ترین لباس‌ها را در اختیار زنان سراسر دنیا قرار داده است. برند دیور یکی از محدود برند‌هایی است که با گذشت زمان و روی کارآمدن طراحان خلاق مد در این برند، توانسته کماکان روی پای خود بیاستد. خانه مد دیور میزبان برخی از استعداد‌های باورنکردنی در صنعت مد بوده است و
مطمئنا این رویه را در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داد.

 

در ادامه هر آنچه که باید در مورد برند دیور (Dior) و چگونگی رشد آن بدانید را برای شما توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا با این برند شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

 

کریستین دیور بنیانگذار برند Dior

 

زندگی نامه موسس دیور

موسس برند دیور، کریستین دیور (Christian Dior) یکی از افسانه‌های صنعت مد و فشن به شمار می‌آید. کریستین دیور در یکی از شهر‌های ساحلی فرانسه به نام گرانویل در سال 1905 به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد و زندگی نسبتا مرفه‌ای را تجربه کرد. او در 10 سالگی وارد شهر پاریس شد. کریستین دیور در دوران جوانی خود به مطالعه و تحصیل در رشته سیاست مشغول شد و پس از مدتی شروع به خدمت در ارتش فرانسه کرد.

 

کریستین دیور تا سال 1935 خارج از پاریس زندگی می‌کرد و در همان سال به پاریس بازگشت و اولین تجربیات خود را در دنیای مد و طراحی کسب کرد. او پس از آمدن به پاریس، شروع به فروش تعدادی از طرح‌های اولیه خود کرد. این طرح‌ها توجه طراح معروفی به اسم رابرت پیگوئه را به خود جلب کرد و در سال 1938 کریستین دیور را استخدام کرد تا در مجموعه‌ طراحی و مد او شروع به کار کند.
با شروع شدن جنگ جهانی دوم کریستین دیور به نواحی جنوبی کشور رفت و در ارتش فرانسه به خدمت پرداخت. او در سال 1942 ارتش را ترک می‌کند و دوباره به فرانسه باز می‌گردد و در حوزه مد و فشن فعالیت خود را از سر می‌گیرد. وی در سال 1946 با کمک یکی از سرمایه داران معروف آن زمان یعنی مارسل بوساک برند خود را پایه گذاری کرد.

 

تاسیس برند دیور

علیرغم اینکه برند دیور در سال 1946 کار خود را شروع کرد، شروع به کار رسمی این برند را در سال 1947 در نظر گرفته‌اند. در سال 1947 بود که خانه مد دیور کار خود را شروع کرد و اولین محصول خود را روانه بازار کرد. کریستین دیور این برند را در شهر پاریس و در خیابان (Montaigne) بنا نهاد. تنها کمتر از 3 ماه زمان لازم بود تا کریستین دیور اولین مجموعه خود را در 12 فوریه 1947 به نمایش بگذارد.

دیور عشق عمیقی به هنر داشت و حتی قبل از اینکه وارد صنعت مد شود یک گالری هنری را در فرانسه اداره می‌کرد. پس از دوران رکود بزرگ گالری خود را تعطیل کرد و زیر نظر طراح مد رابرت پیگوئه و لوسین لانگ شروع به کار کرد. با آموزش‌هایی که در این مدت دید و تجربه‌ای که کسب کرد کریستین دیور خانه مد دیور را در سال 1947 راه اندازی کرد.

 

خانه مد دیور

خانه مد دیور در یک خانه شخصی در پاریس و در سال 1946 بنا نهاده شد. البته تاریخ گشایش این مرکز در سال 1947 بوده است و تاریخ تاسیس این برند نیز از همین تاریخ مد نظر قرار گرفته است. دیور به پشتیبانی تاجر ثروتمند آن زمان یعنی مارسل بوساک کار خود را شروع کرد. مارسل مبلغی در حدود 6 میلیون فرانک و 80 کارمند در اختیار کریستین دیور قرار داد و خود از دور به فعالیت آن‌ها نظارت می‌کرد.
این کسب و کار برای مارسل بوساک بیشتر جنبه سرگرمی داشت و زیاد در امور طراحی دخالت نمی‌کرد که این امر باعث شده بود کریستین دیور آزادی عمل بیشتری داشته باشد و از توانایی‌های خود در در طراحی استفاده کند.

 

شو لباس نیو لوک

شو لباس نیو لوک (New look) اولین شو لباس دیور محسوب می‌شد. این شو در تابستان سال 1947 و با 90 مدل لباس و 6 مانکن برگذار شد. کریستین دیور که طراحی آوانگارد و جسور به حساب می‌آمد پای خود را از مد آن دوران جلوتر قرار داد و لباس‌هایی که در آن‌ها به طرز افراطی پارچه به کار رفته بود و با کمر‌هایی بسیار تنگ و دامن‌هایی حجیم و پوفدار عجین شده بودند را در معرض نمایش قرار داد.
این شو توانست نظر بسیاری از ثروتمندان را به خود جلب کند و بازیگران و اشخاص مشهور بسیاری را برای خرید این لباس‌ها به پاریس بکشاند. طراحی‌های کریستین دیور در آن زمان انقلابی در صنعت مد و فشن به حساب می‌آمدند و خانه مد دیور به سرعت به یکی از محبوب‌ترین مراکز مد و فشن در دنیا بدل شد.

 

اولین عطر دیور

 

عطر دیور

در همان سال 1947 برند دیور اولین عطر خود را با نام Miss Dior روانه بازار کرد. نام این عطر به یاد خواهر او یعنی کاترین انتخاب شده بود. این عطر با رایحه نوت‌های اول یاسمن، گالبانوم و ترنج ایجاد شده بود. پس از اسپری این عطر و در نت دوم رایحه زنبق، گل رز، گل نرگس و گل سوسن احساس می‌شد که به یاد خاطرات خواهر کریستین دیور و باغ آن‌ها در گرانویل در ساخت این عطر به کار رفته بودند.

 

تغییرات لوگو برند دیور

 

لوگو برند دیور

هر برندی برای تبلیغات و پیشبرد اهداف تجاری خود به یک لوگو نیاز دارد. برند دیور نیز در ابتدا از یک لوگو تایپ بر اساس نام کامل خالق آن یعنی کریستین دیور استفاده می‌کرد که به اختصار به آن DC نیز گفته می‌شد.
اما در سال 2018 این برند یک لوگو جدید برای خودش طراحی کرد که تنها در آن Dior نوشته شده بود. در ساخت این برند تنها از یک رنگ استفاده کرده‌اند و سعی شده است که نهایت سادگی و ظرافت در آن رعایت شود.

 

مرگ کریستین دیور

کریستین دیور در سال 1957 در حالی که تنها 52 سال سن داشت در اثر سکته قلبی درگذشت. مرگ او دنیای مد و فشن را برای مدتی در بهت و ناباوری فرو برد. با مرگ کریستین دیور بخش طراحی شرکت نیز دچار آشوفتگی شدیدی شد به حدی که تصمیماتی مبنی بر تعطیلی این مرکز نیز گرفته شده بود که در نهایت این تصمیم توسط اعضای آن رد شد.
جیکوس روئت با رد شدن نظریه‌اش مبنی بر منحل شدن برند به سراق ترمیم این برند رفت و شخص بسیار جوانی را برای مدیریت بخش طراحی برند در نظر گرفت.

 

برند دیور پس از کریستین دیور

پس از مرگ دیور مدیران این برند جوانی 21 ساله به نام ایو سن لوران را به عنوان مدیر طراحی برند دیور انتخاب کرد. سن لوران سعی کرد که میراث دیور را حفظ کند، با این وجود دست به نوآوری‌هایی در طراحی‌ها و لباس‌های برند زد. او از الیاف نرم‌تری استفاده کرد و کمرهای بسیار تنگ در لباس‌ها را کمی شل‌تر کرد و برخی از ساختارهای لباس‌ها را به کلی حذف کرد. این مجموعه‌ها در زمانی که سن لورن در سال 1960 به خدمت ارتش فرانسه در آمد از مجموعه دیور حذف شدند.

 

پس از جدایی سن لورن، مارک بوهان مسئولیت بخش طراحی این برند را به عهده گرفت و طرح‌های برند دیور را به همان طرح‌های مورد استفاده قبل از مرگ کریستین دیور بازگرداند. بوهان در عین اینکه به ظاهر طرح‌های اولیه دیور پایبند بود، شروع به ساده سازی و مدرنیزه کردن آن‌ها کرد و توانست این برند را بار دیگر به محبوب‌ترین برند مد و فشن در بین خانم‌ها تبدیل کند.
بوهان یک دهه در این برند ماند و سعی کرد این برند را به شکوفایی کاملی برساند. او با ارائه لباس‌های مخصوص کودکان این برند را بیشتر از گذشته در سطح بین الملل محبوب کرد و با رساندن آن به قله دنیای مد، توانست برند دیور را به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین برند‌های دنیا تبدیل کند.

 

در سال 1978 با ورشکسته شدن گروه بوساک، برند دیور به فردی به نام برنارد آرنولت فروخته شد. با مدیریت جدید برند، جانفرانکو فره (Gianfranco Ferre) نیز به عنوان طراح برند انتخاب شد.
جانفرانکو فره چهره جدیدی به برند دیور بخشید و این برند را به سطح جدیدتری ارتقاء داد. در سال 2001 هم Dior Homme که به بخش پوشاک مردانه دیور نیز شناخته می‌شود کار خود را شروع کرد و مدریت آن به دست هدی (Hedi Slimane) اسلیمان سپرده شد.

 

اولین بانو طراح دیور

در سال 2016 برند دیرو اولین طراح زن برند خود را به نام ماریا (Maria Grazia Chiur) استخدام کرد. حرف و حدث‌هایی زیادی پیرامون این انتخاب شنیده می‌شد که خود ماریا در سال 2018 نیز در این باره به حرف آمد. او اعلام کرد: “مردم فکر می‌کنند که من چون تنها یک زن هستم برای این پست انتخاب شده‌ام و به مهارت‌های من توجه نمی‌کنند. من چون تنها یک زن هستم در اینجا حضور ندارم، بلکه چون در کارم ماهر هستم در این بخش فعالیت می‌کنم”.

 

فعالیت‌های دیجیتال دیور

دیور مانند تمامی کسب و کارهای ریز و درشت دنیا سعی داشته است که در دنیای دیجیتال نیز فعالیت لازم را داشته باشد تا از رقبای خود عقب نماند. با شیوع پاندمی کرونا، دیور از سال 2020 تمامی شوهای فشن خود را متوقف کرد و سعی کرد به جای آن‌ها از فیلم برداری محصولات خود و اجراهای آنلاین بهره ببرد.
فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و تمامی محصولات این برند را می‌توانید در وب‌سایت رسمی آن‌ها مشاهده کنید.


 

آخرین مقالات مجله روپامد

درباره مجله مد و فشن روپامد

هدف ما در مجله مد و فشن روپامد انتشار آخرین اخبار دنیای مد، فشن و سبک زندگی است. ما در روپامد سعی می‌کنیم که گزیدهای از مجلات روز مد، فشن و برندهای معروف و محبوب فعال در زمینه مد را با شما به اشتراک بگذاریم

فروشگاه روپامد
برای مشاهده، اطلاع از قیمت‌ها و خرید تمامی محصولات روپامد از فروشگاه ما دیدن فرمایید.
خرید با بهترین قیمت
راهنمای مطالعه مقاله