ورود    یا    ثبت نام

تاریخچه کلاه؛ تاریخ استفاده از کلاه در ایران

تاریخچه کلاه؛ تاریخ استفاده از کلاه در ایران

انسان‌ها از دیرباز برای سازگاری با طبیعت و محافظت از سر خود رو به استفاده از وسایل مختلفی برای محافظی از سر خود آورده‌ بوندن. با پیدایش اولین کلاه‌ها در تاریخ و بهبود آن به وسیله انسان‌ها، کلاه‌های مختلفی با کاربرد‌های متفاوت پدید آمد. امروزه کلاه‌های گوناگون و با کاربرد زیادی چه برای زیبایی و مد وفشن و چه برای ورزش، کارهای صنعتی و حتی فضانرودی تولید و توسعه پیدا کرده‌اند.

اولین کلاه استفاده شده در تاریخ

احتمالا اولین کلاه‌های استفاده شده توسط بشر از یک تکه برگ یا یک تکه چرم به وجود آمده است. انسان‌های اولیه که در حدود 28000 سال تا 25000 هزار سال قبل از میلاد مسیح زندگی‌ می‌کردند از کلاه‌های ابتدایی و اولیه‌ای برای محافظت از سر خود بهره می‌برند.

یکی از اولین نشانه‌های استفاده بشر از کلاه تصویری کشیده شده در یک معبد متعلق به 3200 سال قبل از میلاد مسیح می‌باشد که در آن مردی با یک کلاه حصیری کشیده شده است. این احتمال وجود دارد که آغاز استفاده از کلاه‌ها، از مصر باستان شروع و رواج پیدا کرده باشد.

در حالی که تاریخ و مکان دقیق شروع استفاده از کلاه مشخص نیست، اما به احتمال زیاد کلاه نیز در کنار سایر لباس‌ها به وجود آمده و کم کم شکل و ظاهر آن بهبود یافته است. با گذشت زمان استفاده از کلاه به چیزی فراتر از محافظت از سر کشیده شد. کلاه‌ها جنبه زینتی به خود گرفتند و حتی برای مشخص کردن طبقات اجتماعی در جوامع مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین از کلاه‌ها برای زینت بخشیدن به خود و یا محافظت از سرمای زمستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در تابستان نیز از کلاه‌هایی با لبه بسیار بزرگ استفاده می‌شد تا جلوی سوختگی ناشی از نور آفتاب را بگیرد.

در دوره رونسانس در اروپا برای مشخص کردن طبقه اشراف از کلاه‌های بزرگ بافته شده از ابریشم استفاده می‌شد که زنان ثروتمند آن را به سر می‌کردند. با افراطی گری بیش از حد در تولید کلاه‌های بزرگ برای اشراف زادگان مخالفت‌هایی با این نوع پوشش به وجود آمد و این امر باعث به وجود آمدن تغییراتی در کلاه‌های تولید شده در اروپا شد. ملکه اسکاتلند در قرن 16 استفاده از کلاه‌های توری دار را باب کرد و این نوع کلاه در بین درباریان بسیار محبوب شد.

در بریتانیا همچنان استفاده از کلاه در بین خاندان سلطنی بسیار رایج است و ملکه انگلیس معمولا با کلاه‌های مخصوص به خود دیده می‌شود. حتی در مراسم سلطنتی مهمانان در کنار لباس‌های رسمی کلاه به سر می‌کنند.

تاریخچه استفاده از کلاه در ایران

تاریخچه استفاده از کلاه در ایران

در ایران نیز استفاده از کلاه تاریخچه طولانی دارد. استفاده کلاه در ایران نیز به غارنشینان بازمی‌گردد و با ایجاد روستاها و جوامع پیشرفته‌تر کلاه‌ها نیز دچار تحول شدند و طرح و شکل جدیدی به خود گرفتند. از زمان قدیم استفاده از کلاه در ایران رایج بوده است و کلاه راهی برای نشان دادن شغل افراد، طبقه اجتماعی و حتی نژاد آن‌ها بوده است.

کلاه‌های مورد استفاده از اسامی مختلفی نیز برخوردار بودند. اسامی مانند تاج، کلاه راسته، دیهیم، دستار، باشلق و کلاه‌های نمدی که هر کدام کاربرد و جایگاه خاص خود را داشتند.

شاید تاریخ دقیق استفاده از کلاه در ایران را نتوان مشخص کرد، اما استفاده از کلاه در ایران در دوره‌های سلطنت افشارین، قاجار و ساسانیان در ایران بسیار رایج بوده است. در ایران عموم مردم قبل ظهور اسلام کلاه به سر می‌کرند. با ظهور اسلام و ورود به ایران استفاده از عمامه بین ایرانیان بسیار رایج‌تر شد.

در دوره افشاریه و زندیه نیز استفاده از عمامه جای خود را به عرقچین و شال ترمه‌ای که به دور آن پیچیده می‌شد داد. استفاده از کلاه در بین عشایر ایران نیز بسیار مرسوم است و هر یک از کلاه مخصوص به خود استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به اقوام و عشایر بختیاری و قشقایی اشاره کرد که هر کدام کلاه مخصوص به خود را به سر می‌گذارند. در دوره قاجار و قبل از آن استفاده از کلاه به شکلی رواج پیدا کرده بود که استفاده نکردن از کلاه را نوعی بی احترامی می‌پنداشتند و شخصی را که کلاه به سر نمی‌کرد دیوانه و بی آبریو می‌دانستند.

استفاده از کلاه توسط زنان

استفاده از کلاه در بین زنان ایرانی نیز تا قبل از ظهور اسلام رایج بوده است و همچنین بعد از کشف حجاب توسط رضاشاه استفاده از کلاه در بین زنان ایرانی دوباره رواج پیدا کرد.

شاید کلاه در دوره‌هایی از تاریخ و مخصوصا بعد از جنگ جهانی محبوبیت خود را از دست داده باشد، اما پرنسس دایانا با پوشیدن کلاه موج جدیدی از استفاده کلاه در مد و فشن را در بین دوستاران این پوشاک به راه انداخت.

امروزه کلاه از اهمیت زیادی در صنعت مد و فشن کسب کرده است و برند‌های معتبر و بزرگی انواع کلاه زنانه و مردانه را برای هر فصل طراحی و به فروش می‌رسانند. روز به روز نیز به تنوع و مدل‌های کلاه‌ها افزوده می‌شود و علاقه‌مندان استفاده از کلاه به تعدادشان افزوده می‌شود.


 

آخرین مقالات مجله روپامد

درباره مجله مد و فشن روپامد

هدف ما در مجله مد و فشن روپامد انتشار آخرین اخبار دنیای مد، فشن و سبک زندگی است. ما در روپامد سعی می‌کنیم که گزیدهای از مجلات روز مد، فشن و برندهای معروف و محبوب فعال در زمینه مد را با شما به اشتراک بگذاریم

فروشگاه روپامد
برای مشاهده، اطلاع از قیمت‌ها و خرید تمامی محصولات روپامد از فروشگاه ما دیدن فرمایید.
خرید با بهترین قیمت
راهنمای مطالعه مقاله